Love For Cycling | Over ons

BLOG: Zadelpijn bij vrouwen

Zadelpijn bij vrouwen tijdens het fietsen

Op fietsforums, socialmedia, en ook tijdens social rides komt heel vaak de vraag voorbij of zadelpijn tijdens het fietsen normaal is en hoe je er iets aan kunt doen. Omdat zadelpijn (vooral bij vrouwen) een probleem is dat echt je plezier in fietsen kan verpesten, ervoor zorgt dat je kortere ritten fietst dan gepland, of misschien zelfs wel helemaal niet meer op de fiets stapt ben ik op onderzoek uitgegaan om uit te vinden waar zadelpijn bij vrouwen tijdens het wielrennen vandaan komt, en wat je allemaal kunt doen om zadelpijn te voorkomen of in ieder geval te verminderen.

Waar komt zadelpijn bij vrouwen vandaan

Zadelpijn bij vrouwen kan worden veroorzaakt door verschillende oorzaken. Ten eerste is er bij beginnende fietsers sprake van gewenning. Dat je de eerste paar ritten last hebt van zadelpijn is niet zo gek, je bent het niet gewend om voor langere tijd op een racefiets te zitten. Houd wel goed in de gaten wat voor pijn je voelt, een klein beetje zeurende pijn of spierpijn in je onderrug en aan je zitvlak is waarschijnlijk gewenning, maar echte pijn is nooit goed! Het is verstandig om de afstand die je fietst rustig op te bouwen zodat je kunt wennen aan de houding op de fiets en het zadel. Door het fietsen rustig op te bouwen zul je merken dat als je op een goed passend zadel fietst, de fiets goed is afgesteld en je een goede fietsbroek draagt , je steeds minder last krijgt van pijn bij het fietsen en makkelijker langere afstanden kunt fietsen. De meeste beginnende wielrensters willen te snel te veel, begrijpelijk, maar dit veroorzaakt soms problemen.

Voor de meer ervaren wielrensters kan zadelpijn bij vrouwen een aantal verschillende oorzaken hebben die ik hierboven ook al even noemde, een niet goed passend zadel, een slechte fietsbroek, en een verkeerd afgestelde fiets kunnen problemen geven.

Fiets afstellen om zadelpijn bij vrouwen te voorkomen

Zadelpijn bij vrouwen wordt voornamelijk veroorzaakt wanneer de druk van je lichaam op het zadel niet goed verdeelt is. Gewicht speelt ook  een rol in de druk op het zadel, hoe zwaarder je bent hoe meer druk er op je zadel komt te staan. Om ervoor te zorgen dat de druk verdeling voor jou lichaam zo optimaal mogelijk is kun je een bikefitting laten uitvoeren, dit is sowieso een goed idee als je net begint met fietsen. Tijdens de bikefitting wordt er gekeken naar je lichaamsbouw, fietsdoelen, eventuele blessures etc. Deze informatie wordt meegenomen om jou zo goed mogelijk en pijnvrij op de fiets te zetten. Een goede lichaamshouding kan zadelpijn voorkomen, en helpt ook bij eventuele nek/schouder klachten en tintelende of slapende voeten en handen.

Er zijn verschillende soorten bikefittings variërend van €75 voor een simpele lichaamsmeting en afstelling, tot €350 waarbij je hele lichaam wordt gescand en er een fysiotherapeut aanwezig is. Heb je net een nieuwe (tweedehands) fiets dan is het verstandig om bij een lokale fietsenmaker de fiets te laten afstellen, een kleine investering maar dit kan blessures voorkomen. Loop je daarna nog steeds tegen problemen aan dan kun je altijd nog voor de uitgebreidere variant gaan.

Belangrijk! Een fietsenmaker kan niet voor jou bepalen hoe je het lekkerst zit. Je moet dus zelf ook goed voelen of iets voor jou wel of niet werkt. Dit is erg belangrijk want elk lichaam is anders.

Zadelmeting

Tijdens een bikefitting wordt vaak ook de afstand tussen je zitbotjes gemeten om te kijken welke maat zadel je nodig hebt. Daarnaast wordt er gekeken naar je flexibiliteit, hoe flexibeler je bent hoe minder belangrijk een diepe uitsparing in je zadel is. Dit omdat je je bekken dan goed kunt kantelen. Kun je heel makkelijker je tenen aanraken, dan is een kleinere uitsparing dus prima!

Heb je geen bikefitting laten doen maar wil je toch weten welke maat zadel bij jou past? In sommige fietsenwinkels hebben ze een krukje waarmee je zelf de afstand tussen de zitbotjes kunt meten. Dit werkt heel simpel, je gaat op het krukje zitten, staat weer op en meet de afdruk in de geltoplaag die je zitbotjes hebben achtergelaten. Heb je niet de mogelijkheid om bij een fietsenwinkel langs te gaan dan kun je ook thuis een meting doen. Leg een stuk golfkarton op een hard oppervlak, ga erop zitten en meet de afstand tussen de afdruk van je zitbotjes.

Fietsbroek voor vrouwen

Zadelpijn bij vrouwen kan ook worden veroorzaakt door het dragen van een slecht passende of lage kwaliteit fietsbroek. Ben je op zoek naar een goede fietsbroek lees dan deze blog eens door voor een aantal tips bij het kopen van een fietsbroek voor vrouwen.

Soorten Zadelpijn bij vrouwen

Naast de juiste maat zadel en een goede fietsbroek kan zadelpijn bij vrouwen ook worden veroorzaakt door andere oorzaken. Hieronder een korte beschrijving van de soorten pijn en een mogelijk oplossing.

Pijn aan de zitbotjes: Dit kan worden veroorzaakt door een te small zadel waarbij de zitbotjes niet op het zadel drukken maar bijvoorbeeld net ernaast. Daarnaast is bij pijn in de zitbotjes ook kracht in je benen belangrijk. Hoe beter getraind je bent, hoe meer druk je benen kunnen opvangen waardoor de druk op je zadel minder wordt.

Pijn aan je stuitje of billen: Wanneer je op een te rond of te zacht zadel fietst kan dit pijn geven aan je stuitje of billen doordat je niet op je zitbotjes zit. Een wat platter, harder zadel, en een zadel met een uitsparing kan hierbij helpen.

Pijn aan de voorkant: Pijn aan de voorkant kan verholpen worden door je zadel een heel klein beetje naar voren te kantelen. Let wel op dat je niet op je zadel gaat schuiven want dit leidt weer tot andere problemen. Je kan ook kiezen voor kortere of zelfs verlaagde zadelpunt.

Geïrriteerde huid: Een geïrriteerde huid kan verschillende oorzaken hebben, wanneer je zadel te breed is kan dit problemen geven aan de binnenkant van je been. Ook een te zacht zadel kan een geïrriteerde huid veroorzaken omdat je teveel op je zadel heen en weer schuift.

blank

Instagram

Volg ons op Instagram via @loveforcyclingnl

0

€ 0,00